Goede planvaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor medewerkers die daarmee bezig zijn, maar dragen ook bij aan een goede werk-privébalans voor het team. Om de planvaardigheden van planners en roosteraars in de UMC’s te verbeteren ontwikkelden het RadboudUMC en het Nederlands Zorg instituut (NZI) de E-learning ‘Plannen in de zorg’. Na een succesvolle toepassing en positief onthaal van de E-learning, wordt deze nu ook ontwikkeld voor de branche ziekenhuizen. Geen losse Excelsheets en prikborden meer: iedereen gebruikt straks hetzelfde efficiënte systeem en dezelfde kennis. Zo zitten alle roosteraars, planners en leidinggevenden op hetzelfde niveau.

Uit de huidige sector analyse van de branche ziekenhuizen en overig medisch specialistische zorg (Raateland et al., 2023) blijkt dat 35% van de ziekenhuizen nog geen maatregelen heeft genomen om uitstroom van medewerkers te beperken. Een verbetering van de kwaliteit van roosters en roosterprocessen is een belangrijke eerste stap om zorgmedewerkers te behouden. Zo kun je ervoor zorgen dat roosters beter aansluiten op de verwachtingen en persoonlijke situaties van medewerkers van verschillende generaties. Daarnaast draagt een goed rooster(proces) bij aan vitale en gezonde medewerkers, die langer inzetbaar blijven en langer zorg kunnen leveren. Daarom ging het RadboudUMC samen met het Nederlands Zorginstituut (NZI) aan de slag met een E-learning gericht op personeelsplanning en inzet. Inmiddels wordt de e-learning volop succesvol gebruikt bij meerdere UMCs.

Kennisdeling voor een gezonde zorg

Een gezond rooster is dus belangrijk voor het behoud, het aantrekken en gezond houden van zorgmedewerkers. De E-learning voor de UMC’s was een groot succes, en dus zet de StAZ zich, samen met het NZI, in voor het delen van kennis over roosteren en plannen. Deze kennisdeling draagt bij aan het verhogen van het kennisniveau van medewerkers in ziekenhuizen die te maken hebben met het roosterproces, maar ook het vergroten van het begrip voor roosteraars en planners en de urgentie van goed roosteren. Daarnaast willen wij de planningsvaardigheden van medewerkers verbeteren om negatieve gevolgen van een ongezond roosterproces te voorkomen. De E-learning is een nieuw middel om die doelen te bereiken.

Expertpanel

Voor de ontwikkeling van de inhoud en toetsing van ideeën is een expertpanel opgericht. Dit panel bestaat uit 23 leden van 12 organisaties, aangevuld met specialisten op diverse onderwerpen. Daarnaast is een testpanel ingezet om de eerste inhoud te evalueren tijdens een live college gebaseerd op de E-learning-lesstof. Ook vanuit de post-hbo-training ‘Plannen is een vak’ wordt input gegeven aan de opleiding. Zo worden gamificatieonderdelen binnen de opleiding getest en krijgen de studenten een review account. Hieronder vind je de routekaart en tijdlijn waarin de verschillende stappen op weg naar een e-learning voor de ziekenhuizbranche worden beschreven.

Klik hier om de routekaart te downloaden.

Doelen van de E-learning

De E-learning wordt ontwikkeld door experts, met en voor de ziekenhuizen. Het is speciaal voor medewerkers in ziekenhuizen die direct of indirect te maken hebben met het roosterproces, met als doelen:

  • Het vergroten van kennis van planners in ziekenhuizen over planning en inzet, met onderwerpen als capaciteitsmanagement, roosterwijzigingen, ATW en CAO.
  • Het verduidelijken van rollen van en vergroten van kennis bij betrokkenen in het planproces.
  • Het verbeteren van vaardigheden voor verschillende complete competenties binnen personeelsplanning.
  • Het verhogen van de betrokkenheid van de planner en optimalisatie van de leerresultaten door innovatieve leermethoden.
  • Het bieden van een efficiënte, schaalbare verandermethode voor de Nederlandse ziekenhuisbranche.
  • Het stimuleren van een positieve houding ten opzichte van het roosterproces en de waarde van personeelsplanning, door samenwerkingsoefeningen met andere stakeholders.